Eugenia si alte rele

Provita Media readuce in atentia dvs. un articol despre volumul scriitorului englez G.K. Chesterton, “Eugenia si alte rele”; autor: Dale Ahlquist. Multumim lui Dale Ahlquist pentru permisiunea de a traduce si publica acest text.

In al doilea deceniu al sec. XX, a devenit foarte la moda o idee printre cei care considerau ca este dreptul lor sa creeze tendinte sociale. Familiile bogate au luat-o ca pe o cauza mareata, finantand cercetarile in domeniu cu generozitate. Ziarul The New York Times o lauda numind-o noua stiinta minunata. Oameni de stiinta, ca stralucitul biolog Luther Burbank, o ridicau in slavi, fara rusine. Profesori renumiti ca Charles Elliot, rectorul Universitatii Harvard, o promovau ca pe o solutie la bolile sociale. Scolile publice din America si-au jucat si ele rolul. In 1920, aproape din manualele de stiinta sociala din invatamantul preuniversitar includeau predarea principiilor acestei noi idei. Ca sa nu se lase mai prejos, judecatorii si medicii cereau ca asemenea principii sa devina legi. Congresul american a fost de acord, adoptand, in 1924, Legea imigrarii, pentru a-i indeparta de America pe oamenii veniti din Europa de sud si de est pe ideea ca sunt inferiori. In 1927, Curtea Suprema a SUA s-a alaturat acestui cor de voci, votand, cu o majoritate de 8 la 1, ca sterilizarea barbatilor si a femeilor nedoriti de societate sa devina constitutionala. Ideea se numea eugenie si nu si-a gasit critici in randul mass-media din tarile anglofone. Cand a scris aceasta carte, Chesterton se afla singur in fata elitei intelectuale din epoca sa. Totusi, spre eterna sa cinste, nu a lasat nici un semn ca ar fi fost intimidat de prestigiul potrivnicilor sai.

Eugenia este un cuvant care suna frumos, caci el combina cuvintele grecesti bun si nastere, adica nastere buna. Francis Galton, care a creat si cuvantul si ideea, propunea prin eugenie imbunatatirea omenirii. Dar iata cat de departe poate ajunge acest cuvant care suna atat de bine. Definitia actuala a eugeniei este inspaimantatoare: inmultirea selectiva si controlata a rasei umane. Galton si-a fundamentat ideile pe teoriile varului sau Charles Darwin. Cam la inceputul secolului XX, cand teoria lui Darwin a fost imbratisata cu toata increderea de catre stiinta, eugenia a avut parte de o buna mediatizare in presa. Ziarul „The New York Times” a publicat constant articole pozitive despre eugenie. Luther Burbank si alti oameni de stiinta au promovat eugenia. George Bernard Shaw a declarat ca nimic altceva nu ar putea salva civilizatia, decat o religie a eugeniei.

Un singur scriitor a scris o carte impotriva eugeniei: G.K. Chesterton. Eugenia si alte rele este cel mai profetic volum al sau. Eugenia a condus direct la miscarea pentru controlul nasterii. Aici au fost implicati aceiasi actori, ca Margaret Sanger, care era membru al Societatii Americane de Eugenie si editor al revistei Birth Control Review. Filozofia primordiala a grupului era trambitata prin sloganele de pe coperta revistei Birth Control Review: Mai multi copii pentru cei potriviti si mai putini pentru cei nepotiviti. Sanger nu ascundea pe cine ii considera nepotriviti: evreii, slavii, catolicii si negrii. Ea isi infiinta clinicile de control al nasterilor chiar in vecinatatea acestora si promova deschis ideea ca asemenea oameni ar trebui sa faca o cerere pentru a li se permite in mod oficial sa aiba copii, la fel cum imigrantii fac cerere pentru vize.

De ce nu auzim acum nimic despre aceasta legatura cu eugenia a lui Margaret Sanger, fondatoarea organizatiei Planned Parenthood? (Planned Parenthood este cea mai mare organizatie de planificare familiala din SUA.)*

Raspund doar prin doua cuvinte: Adolf Hitler. Acesta a instituit oficial eugenia, facand ca o tara intreaga sa-i puna in aplicare principiile, care spuneau nu numai sa inmulteasca numarul celor pe care el ii considera ca fac parte dintr-o rasa superioara, ci si sa-i elimine pe toti cei pe care el ii credea a fi inferiori. Unde a gasit Hitler sustinere pentru ideile sale eugenice? La Margaret Sanger si la cercul sau. Oamenii de stiinta din Germania nazista scriau articole in revista lui Margaret Sanger Birth Control Review, iar membrii Ligii pentru Controlul Nasterilor a lui Margaret Sanger au vizitat Germania nazista, au participat la sedintele Curtii Supreme de Eugenie si s-au intors in America cu studii despre modul in care Legea sterilizarii din aceasta tara starpea cele mai rele tendinte mostenite ale rasei germane intr-un mod stiintific si uman cu adevarat”.

Dupa cel de-al doilea razboi mondial, cand lumea a aflat despre ororile Holocaustului si lagarele de concentrare, termenul de eugenie a fost discreditat total. Margaret Sanger s-a distantat rapid de eugenie si a inceput sa scoata in evidenta ideea controlului nasterilor ca fiind o chestiune feminista. Nu s-a mai auzit nimic despre eugenie.

Din pacate, filozofia din spatele eugeniei exista astazi printre noi. in general vorbind, toate argumentele initiale in favoarea eugeniei au devenit aceleasi argumente in favoarea controlului nasterilor, a avortului, a eutanasiei si chiar a clonarii.

Chesterton a inteles acest lucru. insa l-a inteles din 1910 (cand a inceput scrierea cartii sale, publicata abia in 1922). Chesterton vedea in eugenie exact ceea ce vedem noi azi in controlul nasterilor, avort, eutanasie etc. Doar ca el a prevazut aceasta cu mult inainte de a se intampla.

Eugenia, ca si avortul, isi sprijina avantajele sale pe negarea umanitatii unei clase intregi de oameni. Pentru eugenie, nepotrivitii insemnau de obicei cei saraci, cei slabi sau pur si simplu etniile cu multi copii. In cazul avortului, exista un avantaj perceput al cuiva de a-l elimina pe cel mai slab si mai lipsit de aparare dintre fiintele umane: copilul nenascut. Cum scria Chesterton: Este vanata viata celui mai slab, ca sa-i fie luata.

Eugenia si avortul sunt doua idei ale tiraniei elitei, care decide cine trebuie sa traiasca si cine trebuie sa moara. Si daca este vorba despre elita, este vorba despre bani. Rockefeller-ii si Carnegie-ii si alti lorzi ai capitalului au finantat cercetarile eugenice din anii 20. Ei au continuat sa fie sustinatori principali ai organizatiei Planned Parenthood. Chesterton este de parere ca bogatia si stiintele sociale sustinute de bogati incearca experimente inumane, iar cand esueaza, experimentele devin si mai inumane. Acesti oameni sunt inumani deoarece nu au nici un dumnezeu. Si sunt fara dumnezeu deoarece nu vor sa vada cat de inumani sunt. Industrialistul bogat a devenit agnostic, a declarat Chesterton nu atat pentru ca nu stia unde se afla, ci deoarece voia sa uite unde se afla. Multi bogati au luat calea scepticismului exact asa cum saracii iau calea bauturii, deoarece aceasta era pentru ei o iesire din impas.

Eugenia inseamna tirania stiintei. Uitati de vechiul argument conform caruia religia persecuta stiinta. Chesterton arata faptul evident ca, in lumea moderna, se intampla complet invers.

Stiinta este cea care incearca o tiranie prin intermediul statului. Cea care foloseste intr-adevar arma seculara este Stiinta. Iar crezul care acapareaza scolile, crezul care este impus de fapt prin amenzi si inchisoare, crezul care este proclamat cu adevarat nu in predici, ci in statute, si care este raspandit nu de pelerini, ci de politisti acest crez este un sistem important si disputat de gandire, care a inceput cu Evolutia si a sfarsit cu Eugenia. Materialismul este cu adevarat Biserica noastra oficiala, caci guvernul va ajuta realmente la persecutarea ereticilor sai.

Chesterton sustine ca problema stiintei oficiale este aceea ca ea devine treptat tot mai oficiala, in timp ce devine tot mai putin stiintifica. Omul de pe strada, spune el, trebuie sa fie total la mila unei preotimi academice. Daca oamenii carora le pasa de adevarurile traditionale incearca sa obiecteze impotriva eugeniei, a controlului nasterilor sau a clonarii, ei sunt ingraditi de ceea ce Chesterton numeste aceeasi stiinta rigida, de aceeasi birocratie tirana si de acelasi terorism al profesorilor de mana a saptea”.

Nota: O editie recenta a volumului Eugenics and Other Evils (Eugenia si alte rele), publicata de Editura Inkling Books, scoate la iveala acest terorism manifestat de profesorii de mana a saptea. Editorul, Michael Perry a adaugat cateva articole scrise de Francis Galton, de Asociatia Americana de Eugenie si cateva extrase din revista Birth Control Review, precum si alte propuneri de eugenie. Primii scriitori care au scris despre eugenie scoteau in evidenta aceste idei atroce, iar scriitorii de mai tarziu vedeau in cartea lui Chesterton un obstacol in calea realizarii ideilor lor.

Traducere din limba engleza de Asociatia Provita Media 2006

* Pe plan international, exista International Planned Parenthood Federation (IPPF), cu sediul la Londra, reprezentata in Romania de organizatia Societatea pentru Educatie Contraceptiva si Sexuala (SECS) nota trad.

Handicapul © Asociatia Provita Media

 

Varia

Leave a Reply