Interzicerea folosirii țesutului fetal din avorturi în Statele Unite: cercetătorii caută alte surse de finanțare

Sursa: Genethique.org, 03 martie 2020
În Statele Unite, „schimbările aduse de Administrația Trump în politica privind donarea țesuturilor din avorturi au determinat oamenii de știință să își adapteze proiectele de cercetare” sau „să caute alte surse de finanțare”.

Mai multe laboratoare din Statele Unite folosesc acest tip de țesut de zeci de ani, pentru a studia „de la infecții virale la dezvoltarea creierului uman”. Asupra acestor cercetări se duc dezbateri de mult timp, deoarece se bazează pe utilizarea țesutului fetal uman „donat după întreruperea sarcinii”. Vara trecută, administrația Trump a interzis oamenilor de știință guvernamentali „să mai folosească acest tip de material”. Cererile de finanțare de la National Institute of Health (NIH), „ce veneau din partea oamenilor de știință din domeniul privat” trebuiau, de asemenea, să fie examinate îndeaproape (cf. Recherche sur les tissus fetaux: les Etats-Unis entendent limiter le financement public).  NIH a mai subliniat că este în curs de „creare un comitet consultativ de etică pentru a evalua cercetările care sugerează utilizarea țesutului fetal uman din avortul voluntar”. În 1988, „fostul președinte american Ronald Reagan a impus restricții similare pentru finanțarea federală a studiilor care foloseau țesut fetal”. Restricțiile au fost anulate de președintele Bill Clinton „în primul an al mandatului său, în 1993”.

Țesutul fetal folosit pentru cercetare provine „în principal din avorturi voluntare”. Pentru Anita Bhattacharyya, om de știință, specializat în celule stem, la Waisman Center de la Universitatea din Wisconsin-Madison, „țesuturile obținute prin alte mijloace, cum ar fi avorturile spontane, au limitări semnificative”. Ea subliniază că „oferta este limitată și [că] factorii de bază care duc la pierderea sarcinii pot complica experiențele”. Într-adevăr, „astfel de evenimente apar adesea pe neașteptate, ceea ce înseamnă că țesuturile eliminate nu sunt întotdeauna intacte”. Iar cercetătoarea, care folosește țesutul cerebral fetal, spune că este îngrijorată de perspectiva „utilizării țesutului de proastă calitate ca bază a muncii sale”. Pentru ea, „scrierea unei cereri de finanțare nereușite este o pierdere de timp”.

Confruntat cu acest nou regulament, Mana Parast, biolog specializat în celule stem și placenta de la Universitatea California din San Diego, „se concentrează acum pe utilizarea modelelor bazate pe celule stem iPS (celule stem pluripotente induse)”. Alți cercetători preferă să apeleze la noi surse de finanțare pentru a continua utilizarea țesutului fetal. Acesta este cazul lui Thomas Reh, biolog de la Universitatea din Washington, care indică faptul că activitatea echipei sale „este susținută în prezent de o finanțare nerambursabilă a Proiectului Open Philanthropy, o organizație non-profit”.

În California, Institutul de Medicină Regenerativă (California Institute for Regenerative Medicine/CIRM), organism de stat, „a finanțat studii pe celule stem din țesutul fetal de la înființarea sa, în 2004”. Un proiect de lege „care prevede finanțarea CIRM cu o sumă egală cu 5,5 miliarde de dolari va fi înaintat alegătorilor din California în noiembrie”.

About Post Author