Legatura dintre avort si contraceptie

Autor: dr. Janet E. Smith

Articol aparut pe site-ul One More Soul, organizatie non-profit din Dayton, statul Ohio (SUA), consacrata difuzarii adevarului despre binecuvantarea copiilor si despre pericolele contraceptiei. Site-ul ofera o gama larga de resurse educationale, inclusiv inregistrari audio si video, carti. Organizatia a fost infiintata in 1993 de catre Steve Koob si Mary Ann Walsh, doi sustinatori ai vietii din Dayton, Ohio, cu o lunga activitate pro-vita.

In acest articol, autoarea arata modul in care contraceptivele creeaza o necessitate pentru avort, transformand copiii intr-o povara ce trebuie evitata cu orice pret. Articolul, bazandu-se pe surse precum documente ale Curtii Supreme a SUA, argumente ale expertilor in stiinte sociale si filozofie, dovedeste ca anticonceptionalele constituie fundamentul avortului.

Janet E. Smith este professor invitat pe problemele vietii la Seminarul „Inima Sacra” din Detroit, autoare a volumului Humanae Vitae: A Generation Later (CUA Press, Washington, DC, 1991) si editor al volumului Why Humanae Vitae Was Right: A Reader (San Francisco: Ignatius Press, 1993). A scris de asemenea mai multe articole pe subiecte de etica si bioetica. Tine conferinte in SUA si in lume pe teme privind viata umana. Pana in present au fost distribuite peste 400.000 de copii din inregistrarea sa “Contraception: Why Not”(De ce trebuie sa spunem Nu contraceptiei?).

Multi sustinatori ai miscarii pro-vita nu doresc sa faca o legatura intre contraceptie si avort. Ei insista ca acestea ar fi doua actiuni foarte diferite, ca ar exista o diferenta intre contraceptie, care impiedica viata sa apara, si avort, care omoara viata deja inceputa.

Unele contraceptive nu numai ca au legatura cu avortul, ci ele se identifica cu acesta. Anumite contraceptive sunt abortive; acestea actioneaza prin provocarea avorturilor precoce. Steriletul impiedica ovulul fertilizat – o noua fiinta umana minuscula – sa se implanteze in peretele uterin. Pilula nu opreste intotdeauna ovulatia, ci, uneori, impiedica implantarea embrionului in dezvoltare. Si, desigur, noua pilula RU-486 actioneaza ca toate acestea impreuna, producand avortul unui nou fat, a unui nou bebelus. Desi unii sustinatori ai miscarii pro-vita se pronunta, in diverse ocazii, impotriva contraceptivelor abortive, evita sa discute despre problema contraceptiei, in general.

Contraceptia creeaza o „necesitate” a avortului

Mi se pare ca aici este o eroare. Cred ca nu vom face nici un progres in crearea unei societati in care viata omului sa poata fi in siguranta, in care noi sa ne exprimam sincer respectul pentru viata, in care avortul sa reprezinte o amintire de cosmar, nu o realitate ingrozitoare, pana cand nu vom intelege ca exista multe legaturi importante intre contraceptive si avort si pana cand nu vom vorbi cu curaj despre acest adevar. Trebuie sa ne dam seama ca societatea in care contraceptivele sunt utilizate pe larg va avea o perioada foarte dificila si nu va scapa de avorturi, deoarece modul de viata si atitudinile pe care le stimuleaza contraceptia creeaza o presupusa „nevoie” de avort.

In decizia recenta a Curtii Supreme a SUA Planned Parenthood impotriva lui Casey, care a confirmat hotararea Roe vs. Wade, se spunea: „in anumite privinte, nu lipsite de importanta, avortul este de aceeasi maniera ca si decizia de a folosi contraceptia… Timp de doua decenii de dezvoltare economica si sociala, oamenii si-au organizat relatiile intime si au facut alegeri care le definesc punctele de vedere despre ei insisi si locul lor in societate, bazandu-se pe disponibilitatea avortului in eventualitatea esuarii contraceptiei.”

Decizia Curtii Supreme a SUA a facut inutil orice efort de a „expune” ceea ce se afla cu adevarat in spatele legaturii veacului nostru modern cu avortul. Dupa cum sustine deschis Curtea Suprema a SUA, avem nevoie de avort pentru a ne putea continua stilul nostru de viata bazat pe contraceptive, nu din cauza ca anticonceptionalele sunt ineficiente si ca un milion si jumatate de femei pe an fac avorturi din cauza esuarii contraceptivelor. „Relatiile intime”, facilitate de contraceptive sunt ceea ce fac avorturile „necesare”. „Intime” este un eufemism si inca unul derutant. Aici, cuvantul „intim” inseamna „sexual”, nu „dragoste si intimitate”. Avortul este cel mai adesea rezultatul unei relatii sexuale in care exista putina intimitate si dragoste adevarata, in care nu este loc pentru un copil – consecinta naturala a relatiei sexuale.

Oamenii de stiinta pun la indoiala teama de suprapopulatie

Curtea Suprema a SUA, totusi, este neobisnuit de deschisa. Gasim adesea in deciziile sale, prezentate fara ocolisuri motive foarte cunoscute ale entuziasmului fata de contraceptie.

Multi considera contraceptia cruciala pentru controlul marii explozii demografice. Insa majoritatea dintre ei nu cunosc ca multi oameni de stiinta seriosi pun la indoiala legitimitatea suprapopularii in multe tari din lume. Ben Wattenberg, Julian Simon si Jacqueline Kasun sustin ca anumite tari, in special din Occident, se confrunta cu probleme de inlocuire a populatiei si, din moment ce nu pot inlocui populatia, vor ajunge in situatii economice foarte grele. Acesti oameni de stiinta considera ca marea parte a problemei, chiar si in zonele deosebit de populate, este de natura politica si economica mai degraba decat demografica, adica problema nu tine de faptul ca sunt prea multi oameni, ci de faptul ca bunurile nu sunt distribuite adecvat.

Insa chestiunea cea mai importanta nu este suprapopularea planetei sau meritele contraceptiei ca mijloc de lupta cu suprapopularea. Controlul populatiei nu este motivul principal al entuziasmului veacului modern fata de contraceptie. Mai degraba contraceptia este in prezent aclamata ca o solutie la consecintele revolutiei sexuale. Multi cred ca daca exista contraceptive mai bune si o utilizare mai responsabila a acestora se va reduce numarul sarcinilor nedorite si al avorturilor si va fi prevenita, intr-o masura oarecare, raspandirea bolilor cu transmitere sexuala.

Pentru a sustine argumentul ca o utilizare mai responsabila a contraceptivelor va reduce numarul avorturilor, ar trebui sa observam ca majoritatea avorturilor sunt realizate in „scopuri contraceptive”. Adica, putine avorturi au loc deoarece o femeie a fost victima a unui viol sau a unui incest, deoarece sarcina ii pune in pericol viata sau deoarece femeia asteapta un copil cu handicap sau deformat. Mai degraba, majoritatea avorturilor au loc deoarece barbatii si femeile care nu doresc un copil au relatii sexuale si se confrunta cu sarcini pe care nu le-au planificat si nu si le doresc. Deoarece contraceptia a esuat sau deoarece femeia nu a luat la timp contraceptivul, ei recurg la avort ca la o cale de scapare. Multi cred ca, daca am convinge barbatii si femeile sa foloseasca contraceptivele in mod responsabil, am putea reduce numarul sarcinilor nedorite si astfel am reduce si numarul avorturilor. Acum treizeci de ani, aceasta pozitie ar fi putut avea o verosimilitate, dar acum, nu. Am trait timp de 30 de ani cu o cultura patrunsa de utilizarea contraceptivelor si a avortului si nu mai putem crede ca un acces mai mare la contraceptie va reduce numarul avorturilor. Mai degraba, atunci cand contraceptia este mai mult disponibila, numarul sarcinilor nedorite si al avorturilor creste foarte mult.

Revolutia sexuala nu ar fi fost posibila fara contraceptie

Legatura dintre contraceptie si avort este in mod fundamental urmatoarea: contraceptia faciliteaza tipul de relatii si chiar tipul de atitudine si caracter moral, care pot duce la avort. Mentalitatea favorabila contraceptivelor trateaza relatia sexuala ca avand prea putin in comun cu copiii. Conform acestei mentalitati, copiii sunt considerati ca un „accident” al relatiei sexuale, ca o intruziune nedorita in actul sexual, ca o povara. Revolutia sexuala nu se bazeaza pe dragoste – nici nu exista loc pentru asta – in relatiile sexuale. Revolutia sexuala pur si simplu nu ar fi fost posibila daca nu ar fi fost disponibile contraceptive suficient de eficace.

Nefiind nici pe departe o norma a revolutiei sexuale, contraceptia a turnat gaz pe focul revolutiei sexuale, dezlantuind-o cu salbaticie. In trecut, multi barbati si femei se abtineau de la uniuni sexuale ilegale pur si simplu deoarece nu erau pregatiti pentru responsabilitatile parintesti. Dar in momentul in care un contraceptiv suficient de sigur a aparut pe piata, aceasta bariera la relatiile sexuale in afara casatoriei a cazut. Legatura dintre sex si dragoste a disparut si ea foarte repede. Din momentul in care contraceptia a devenit utilizata pe larg, se vorbeste, se accepta si se practica foarte mult relatiile sexuale ocazionale si in scop de recreere. Intelesul profund, inerent relatiei sexuale, s-a pierdut din vedere. Dorinta de a te angaja intr-o relatie sexuala nu mai este un rezultat al unui angajament profund unul fata de celalalt. Nu se mai vorbeste despre dorinta de a avea un copil cu altcineva si de a suporta impreuna cu celalalt toate greutatile ulterioare pe care le aduc copiii. Contraceptia reduce partenerul sexual la un obiect sexual din cauza transformarii relatiei sexuale intr-o relatie fara angajamente reale.

Obisnuinta cu care uniunile sexuale se creeaza in prezent este acompaniata de o rutina si o neglijenta in utilizarea contraceptivelor. Studiile arata ca femeile care fac avort au cunostinte foarte bune despre metodele de control al nasterilor. Marea majoritate – 80% – au experienta in utilizarea de contraceptive, dar manifesta neglijenta si indiferenta in utilizarea contraceptiei din diverse motive. Un cercetator relateaza care sunt aceste motive. Se observa ca unele femei au rupt relatia cu partenerii sexuali si cred ca nu mai au nevoie de contraceptive dar sunt oricum active sexual. (1) Altora le displace controlul medical necesar pentru luarea pilulei sau le displac efectele colaterale ale pilulei, iar alte femei sunt speriate de inconvenienta sau dificultatea care exista in luarea de contraceptive. Multor femei casatorite nu le place sa se creada despre ele ca sunt active sexual. Utilizarea contraceptivelor vine in conflict cu imaginea preferata, pe care si-au creat-o despre sine. Esecul de a utiliza metode de control al nasterilor este un semn ca multe femei nu se impaca cu ideea ca sunt active sexual. Adica, multe dintre femei sunt angajate intr-o activitate pe care, din anumite motive, nu doresc sa o recunoasca ele insele.

De cele mai multe ori, sarcinile avortate sunt planificate

Un cercetator, Kristin Luker, om de stiinta din domeniul sociologiei care este si in favoarea avortului, intr-o carte intitulata „Taking Chances: Abortion and the Decision Not to Contracept” ( aproximativ, „Asumarea riscurilor: Avortul si decizia de a nu utiliza contraceptia”) a incercat sa descopere de ce atat de multe femei, avand contraceptia disponibila pe larg, au sarcini nedorite si avorturi. (2) Concluziile studiilor sale sugereaza ca nu este vorba pur si simplu de „neglijenta” sau „iresponsabilitate”, care fac ca femeile sa faca avorturi, ci ca, in mod frecvent, sarcinile care sunt avortate sunt planificate sau reprezinta rezultatul unui risc calculat. Kristin Luker incepe prin a demonta anumite puncte de vedere despre motivul pentru care femeile recurg la avorturi. Luker neaga ca doar tinerele cuprinse de panica sau femeile nemaritate recurg la avorturi, care, altfel, ar avea nasteri ilegitime. Ea de asemenea sustine ca statisticile nu arata ca avortul ar fi un act final de disperare la care recurg femeile sarace si „femeile care primesc ajutoare sociale” sau femeile care au copii mai multi decat ii pot intretine. Ceea ce incearca Luker sa discearna este ce motiv le determina pe femei sa nu foloseasca contraceptia desi au experienta in utilizarea contraceptivelor si cunosc riscurile pe care le implica nefolosirea contraceptiei. (3) Luker a cautat sa scoata in evidenta in studiul sau ca „sarcina nedorita este rezultatul final al unei decizii neinformate. Faptul ca sarcina a aparut oricum la femeile din acest studiu se datoreaza incercarii majoritatii lor de a atinge mai multe scopuri difuze decat pur si simplu incercarii lor de a preveni sarcina.” (4)

Luker sustine ca pentru aceste femei (care au relatii sexuale fara contraceptive, dar care nici nu intentioneaza sa aiba copii), utilizarea contraceptivelor are anumite „costuri” si sarcina are anumite „beneficii”. Femeile fac calculul ca beneficiile de a nu utiliza contraceptia si cele ale sarcinii depasesc riscurile de a deveni insarcinate si necesitatea de a face un avort. Ea conchide ca multe femei prefera „sexul spontan” si nu le place sa creada despre ele ca sunt „active sexual” si observa ca unele se intrebau daca mai erau sau nu fertile si de aceea nu luau contraceptive.(5) „Beneficiile” unei sarcini pentru multe dintre femei sunt destule. Sarcina dovedeste faptul ca „este femeie”(6) sau ca este fertila (7), ofera o scuza pentru „fortarea definirii relatiei”(6), „forteaza parintii femeii sau ai fetei sa se ocupe de ea”(9), este folosita ca „o tehnica de organizare psihica”.

In final, aproape toate femeile nemaritate pe care le-a intervievat Luker aveau optiunea de a se marita (si probabil de a duce sarcina la bun sfarsit), dar nici una nu a ales-o. Luker atribuie acest lucru nedorintei femeilor de a se casatori in atare conditii, cu toata neconcordanta dintre acest tip de mariaj si mariajul din inchipuirea lor si convingerea lor ca au fost responsabile de sarcina si, prin urmare, nu au nici o pretentie la sprijinul din partea barbatului. (10) Unul dintre exemplele sale este al unei femei nemaritate care nu agrea utilizarea pilulei deoarece adauga in greutate. Cuplata cu aceasta nedorinta a ei de a lua contraceptive era si dorinta sa de a-l forta pe prietenul sau sa recunoasca deschis relatia lor parintilor lui, care o respingeau si, posibil, sa forteze un mariaj. Prin urmare, a decis sa nu utilizeze contraceptive. (11) Cand a ramas insarcinata, aceasta femeie a facut avort.

„Neglijenta” este intentionata

Multe dintre aceste date sugereaza ca exista ceva in adancul naturii noastre care arata ca separarea relatiilor sexuale de dragoste, angajamente si copii este nesatisfacatoare. Asa cum am vazut, femeile sunt neglijente in utilizarea contraceptivelor dintr-o varietate de motive, dar un motiv de neglijenta in utilizarea de contraceptive este in mod precis dorinta lor de a se angaja intr-o activitate sexuala plina de sens mai degraba decat intr-o activitate sexuala fara nici un scop. Femeile doresc ca actele lor sexuale sa insemne mai mult decat o strangere de mana sau o masa luata impreuna. Ele se simt profund neconfortabil cand utilizeaza contraceptive, pentru ceea ce fac organismului lor si pentru ceea ce inseamna aceste contraceptive pentru relatia lor. Adesea, ele doresc sa aiba o relatie cu angajament cu barbatul cu care convietuiesc, si atunci raman insarcinate pentru a-i testa dragostea si angajamentul. Dar atata timp cat relatia nu a fost permanentizata, atata timp cat nu au fost date nici un fel de juraminte, ele sunt foarte nehotarate asupra sarcinii care ar putea aparea. Si ar putea foarte bine sa avorteze o sarcina pe care poate chiar si-au dorit-o. Ar fi neverosimil sa sustii ca unele femei ar putea „planifica” sau „dori” intr-un sens chiar sarcinile pe care ele le avorteaza mai apoi, dar aceasta analiza s-a nascut chiar din studiile facute de sociologi pro-avort.

De ce se angajeaza femeile in asemenea comportament autodistrugator? Iarasi, mare parte din motive il constituie accentul incredibil pe care epoca moderna il pune pe libertate – nu pe adevarata libertate pe care o dorim, ci pe un tip de libertate care seamana mai degraba cu a avea voie sa faci orice -, libertatea de a face orice doresti, indiferent de ceea ce este bine si adevarat. Noi dorim sa fim liberi nu pentru a decoperi ceea ce este bun si adevarat, ci sa fim liberi sa definim ceea ce este bun si adevarat.

Din nou, gasim o explicatie a dorintei noastre de a defini realitatea in procesul Planned Parenthood impotriva lui Casey, care proclama: „in miezul libertatii sta dreptul omului de a defini conceptul despre existenta, sens, univers, misterul vietii umane”. Cu siguranta, fiecare este indreptatit sa defineasca propriile sale „concepte”, dar cand aceste „concepte” sunt puse in aplicare, publicul are dreptul de a-i proteja pe unii impotriva comportamentului vicios al altora, comportament care porneste din aceste concepte. Unii sustin „conceptul” ca indivizi ai unei anumite rase sau grupuri etnice sunt inferiori si nu sunt indreptatiti sa aiba drepturi egale. Cu siguranta, ei au dreptul la acel concept, oricat de eronat ar fi, dar nu au dreptul sa-si impuna conceptele lor asupra altora. Nu toate conceptele sunt create sa fie egale!

Preferam libertatea noastra, nu binele

In sfarsit, epoca moderna este socant de anarhica in atitudini. Chiar in societatile libere, legile sunt vazute pe larg ca niste limite nebinevenite ale libertatii umane. Noi permitem limitele ca indivizilor sa nu li se poata face vreun rau – dar cu cat mai putine restrangeri avem, cu atat este mai bine. Am pierdut, in mare parte, simtul ca legile pot pune oprelisti adecvate asupra libertatii umane si sunt esentiale in protejarea bunurilor umane. Vedem unele legaturi intre lege si justitie, dar, in mare parte, preferam legile care protejeaza libertatile noastre mai degraba decat legile care ne ocrotesc bunul nostru. De exemplu, desi putini oameni sustin ca pornografia este ceva care dauneaza unei culturi, in general, este tolerata deoarece noi preferam libertatea noastra asupra binelui. Dupa Epoca Luminilor, s-a raspandit pe larg punctul de vedere ca omul este in mod fundamental bun si ca libertatea sa de a fi ceea ce vrea el este cea mai importanta caracteristica a sa. Acest punct de vedere a fost insotit de o lipsa de apreciere a transcendentului, de un punct de vedere ca omul este ceva mai mult decat un animal dezvoltat. Cum predica Nietzsche, omul nu trebuie sa-si controleze pasiunile sale prin ratiune, dar trebuie sa utilizeze ratiunea ca sa-l ajute sa-si implineasca pasiunile, sa-l ajute sa inhate fericirea din acest univers, care este fara sens, pana la urma. Acest punct de vedere a inlocuit punctul de vedere crestin despre om ca oaspete in universul lui Dumnezeu, creatura atinsa de pacatul originar, si totusi creatia cea mai inalta a lui Dumnezeu, care, prin obedienta fata de legile naturii si ale lui Dumnezeu si, prin mila lui Dumnezeu, se afla intr-o calatorie spre o uniune eterna cu Domnul.

Creste promiscuitatea sexuala

La sfarsitul anilor ’60, inceputul anilor ’70, punctul de vedere ca persoana umana ca animal, ale carui pasiuni ar trebui sa guverneze, a devenit adanc intiparit in atitudinile celor care promovau revolutia sexuala. Unul dintre cei mai mari agenti si promotori ai revolutiei sexuale a fost organizatia Planned Parenthood (de planificare familiala). (12) in anii ’60 si ’70, multi dintre purtatorii si purtatoarele de cuvant ale acestei organizatii recomandau fara rusine sexul in afara casatoriei si chiar promovau promiscuitatea. Oamenilor tineri li se spunea sa abandoneze morala represiva a parintilor lor si sa se angajeze in amor liber. Li se spunea ca viata activa sexual cu mai multi parteneri ar fi sanatoasa din punct de vedere psihologic, perfect normala si perfect morala. Acum, in mare parte din cauza raspandirii SIDA si a situatiei dezastruoase in ceea ce priveste numarul de sarcini printre adolescente, chiar Planned Parenthood acorda valoare abstinentei. Totusi, ei nu au incredere ca tinerii ar putea si chiar s-ar abtine de la relatii sexuale, asa ca recomanda sexul „protejat”, sexul „responsabil”, prin care inteleg relatii sexuale cu folosirea contraceptivelor. Educatorii care predau orele de educatie sexuala sustin ca tinerii pot sa se angajeze in activitate sexuala in afara mariajului (o afirmatie autoexperimentata de acestia in anumite privinte), astfel, scopul principal al programelor lor este sa-i faca sa foloseasca contraceptia. Planned Parenthood crede ca educatia sexuala va reduce numarul sarcinilor si, deci, al avorturilor. Dar, din nou, toate studiile arata ca programele de educatie sexuala inspirate de Planned Parenthood conduc la mai multa promiscuitate sexuala, mai multe sarcini printre adolescente si mai multe avorturi.

Tinerii nu au nevoie de educatie sexuala de tipul celei promovate de Planned Parenthood, ei trebuie sa invete ca sa se angajeze in relatii sexuale in mod responsabil si in siguranta si numai in casatorie. Mai degraba decat sa le umplem capul tinerilor cu notiuni false despre libertate si sa-i invatam cum sa-si umple ghiozdanele cu prezervative, trebuie sa-i ajutam sa inteleaga sensul adevarat al sexualitatii umane. Trebuie sa-i ajutam sa invete autocontrolul si arta de a se controla in asa fel incat sa nu devina sclavii pasiunilor lor sexuale. Ei trebuie sa invete ca relatiile sexuale apartin casatoriei si o data cu angajamentul casatoriei vine adevarata libertate, libertatea de a te darui complet celuilalt, libertatea de a-ti lua responsabilitatile copiilor.

Exista doua pietre de temelie pe care ar trebuie sa se construiasca educatia pentru responsabilitatea sexuala, care, din pacate, sunt erodate de sexul cu contraceptive. O piatra de temelie este faptul ca relatia sexuala este menita sa fie expresia unei dragoste profunde fata de celalalt, o dragoste profunda care face sa te darui total celuilalt. Majoritatea indivizilor spera ca intr-o zi sa incheie o casatorie bazata pe incredere, sa fie intr-o relatie de casatorie cu cineva pe care-l iubeste profund si de care este iubit profund. Unul din componentele principale ale dragostei profunde este promisiunea fidelitatii, promisiunea ca celalalt se va darui sexual doar sotului/sotiei. Pentru multi se pare ciudat sa vorbesti despre nevoia de a fi credincios sotului inainte de casatorie, dar asa este. Intr-un sens, trebuie sa iubim sotul sau sotia noastra inainte chiar ca sa-l intalnim sau s-o intalnim. Trebuie sa ne pregatim sa fim soti iubitori si buni pentru toata viata noastra. Aceasta inseamna sa te abtii sexual pana la casatorie pentru ca, intr-un sens, sexualitatea ta apartine viitorului tau sot sau sotie la fel de mult cum iti apartine tie. Cu cateva generatii in urma, era ceva obisnuit printre tineri sa se vorbeasca despre „a te pastra” pentru casatorie. Este o sintagma de care se rade astazi, dar care arata o intelegere adecvata a dragostei, sexualitatii si casatoriei. Trebuie sa ne pregatim pentru casatorie si trebuie sa ne pastram pentru casatorie.

Ne aducem un mare rau noua insine prin relatiile sexuale in afara casatoriei. Multi ajung sa simta ca au fost exploatati si ca au exploatat pe altii. Multi experimenteaza o mare instrainare si isi pierd complet capacitatea de a avea incredere in celalalt. Iar placerea sexuala pe care o experimenteaza le ascunde capacitatea de a afla caracterul adevarat al partenerului lor sexual si fac judecati gresite despre persoana cu care ar trebui sa se casatoreasca.(13) Trebuie sa incercam sa-i ajutam pe tineri sa inteleaga de ce nu ar trebui sa apuce aceasta cale usoara, frivola si autodistrugatoare de implicare in relatii sexuale cu contraceptive inainte de casatorie.

Contraceptia separa relatiile sexuale de copii

Alta piatra de temelie pentru un program de educatie sexuala ar trebui sa fie afirmatia repetata ca daca nu esti gata sa ai copii, nu esti pregatit nici pentru relatiile sexuale. Prin urmare, nu esti pregatit sa ai copii pana nu te casatoresti. Majoritatea oamenilor doresc sa fie parinti buni, doresc sa le ofere copiilor lor o crestere buna. Oamenii nascuti in afara casatoriei au un inceput mai greu in viata, au o perioada mai dificila in a acumula disciplina si puterea de care au nevoie pentru a fi adulti responsabili. Mamele singure au o viata foarte grea deoarece ele se lupta sa satisfaca nevoile copiilor lor si propriile lor nevoi emotionale. Cele care isi avorteaza copiii raman adesea cu urmari psihice devastatoare. Pretul sarcinii in afara casatoriei este mare.

Si, desigur, chiar si in cadrul casatoriei contraceptia este distructiva. Ea reduce intelesul actului sexual. De asemenea ea priveaza de angajamentul mare scris in actul sexual, care este inerent deschiderii de a avea copii cu cineva pe care-l iubesti.

Astfel, nu ar trebui sa ne surprinda faptul ca spre deosebire de cei care utilizeaza contraceptivele, cei care folosesc metode de planificare familiala naturala este mai putin probabil ca vor apela la avort, daca ar aparea o sarcina. Unii sustin ca cuplurile care folosesc metodele de planificare familiala naturala sunt tot atat de aproape de a avea copii ca cei care utilizeaza contraceptivele, ca acestia doresc de asemenea sa se angajeze in relatii sexuale „fara copii”. Dar diferenta esentiala este aceea ca cei care utilizeaza planificarea familiala naturala nu se angajeaza intr-un act al carui natura doresc sa o distruga, ei respecta principiile responsabilitatii sexuale. Actele lor sexuale raman la fel de deschise procrearii pe cat le permite natura. Ei se abtin de la actul sexual cand stiu ca pot concepe si se angajeaza in relatia sexuala cand nu sunt capabili sa conceapa, in mod special datorita dorintei lor de a fi responsabili in cresterea copiilor.

Femeile care avorteaza, in general, au folosit contraceptive

O diferenta clara intre contraceptie si planificare familiala naturala este aceea ca femeile care avorteaza, in general, au utilizat contraceptive, iar femeile care utilizeaza planificarea familiala naturala nu avorteaza aproape deloc. Cand femeile care utilizeaza planificarea familiala naturala raman insarcinate neintentionat, ele accepta sarcina pe deplin. In general, aceste cupluri utilizeaza planificarea familiala naturala nu neaparat pentru a evita sarcina in totalitate, ci deoarece doresc sa intarzie sarcina. In general, iubesc copiii si doresc sa-i aiba – chiar daca o sarcina ar putea aparea intr-o perioada neconvenabila, nu este o chestiune dezastruoasa. Nu intamplator planificarea familiala naturala este folosita doar de cei casatoriti. Ei au incredere reciproca si sunt capabili de a se angaja in practicarea acestei metode.

Pe de alta parte, femeile care utilizeaza contraceptia si care raman insarcinate neasteptat, sunt, de obicei foarte deprimate, din moment ce au facut tot ceea ce se putea pentru a evita o sarcina. Cele care sunt si nemaritate se confrunta cu un dezastru si avortul li se pare o necesitate din moment ce nu a fost facut nici un angajament permanent intre ele si partenerii lor sexuali. Iar cei care sunt casatoriti si folosesc contraceptia isi planifica adesea o viata neprimitoare pentru copii. Si femeile sunt tentate sa avorteze pentru a-si mentine viata lipsita de copii precum si-au proiectat-o. Nu spunem, desigur, ca toate femeile care recurg la contraceptie fac avort. Spunem ca mult mai multe dintre femeile care utilizeaza contraceptia avorteaza decat cele care utilizeaza planificarea familiala naturala.

Contraceptia inlatura crearea de copii din relatia sexuala. Ea face ca sarcina sa para un accident al relatiei sexuale, mai degraba decat o consecinta naturala pentru care oamenii responsabili sunt pregatiti. Avortul, atunci, devine posibil, ca o solutie la sarcina nedorita. Contraceptia da posibilitate femeilor, care nu sunt pregatite sa aiba grija de copii, sa se angajeze in relatii sexuale si, cand raman insarcinate, se supara pe copilul nenascut pentru ca s-a bagat in viata lor si atunci recurg la solutia avortului. Nu trebuie sa ne surprinda ca tari deschise la sexul contraceptiv se lupta mai tare pentru accesul la avort decat pentru asigurarea ca toti copiii sa poata supravietui atat in uter cat si in afara uterului. Ar fi stupid ca oamenii pro-vita sa creada ca pot evita problemele contraceptiei si ale iresponsabilitatii sexuale si pot avea succes in lupta impotriva avortului. Pentru ca, asa cum a subliniat Curtea Suprema a SUA, avortul este „necesar” pentru acele femei ale caror relatii intime se bazeaza pe sexul cu contraceptive.

Referinte:

  1. Mary K Zimmerman, Passage Through Abortion (New York: 1977)
  2. Kristin Luker, Taking Chances: Abortion and the Decision Not to Contracept (Berkley: 1975)
  3. Luker, 16
  4. Luker, 32
  5. Luker, 62-63
  6. Luker, 65
  7. Luker, 68
  8. Luker, 70
  9. Luker, 71
  10. Luker, 123
  11. Luker, 83

12.Pentru verificarea afirmatiilor despre Planned Parenthood, facute aici, vezi George Grant, Grand Illusions: The Legacy of Planned Parenthood (Brentwood, TN: Wolgemuth and Hyatt Publishers, Inc., 1988) si Robert Marshall & Charles Donovan, Blessed are the Barren (San Francisco, CA: Ignatius Press, 1991)

13.Pentru o discutie pastorala buna despre relele sexului inainte de casatorie vezi James T. Burtchaell, For Better or Worse (New Jersey, Paulist Press, 1985)

Ce este avortul cu adevarat © Asociatia Provita Media

 

About Post Author

Varia

Leave a Reply