Interviu cu dl Vlad Cubreacov, presedintele Fractiunii parlamentare al Partidului Popular Crestin-Democrat din Republica Moldova
Pentru Asociatia Provita Media, Alina Rusu, Chisinau. Publicat in Dosar Provita Media nr.134, iulie 2007.
– Domnule Vlad Cubreacov, cum explicati situatia avortului din Moldova?
– Nu pot sa explic aceasta situatie. Pot doar sa o regret. Avortul, ca forma a pruncuciderii, este un pacat care distruge natiunile.
– De ce sustin partidele politice o politica pro-avort?
– Ar fi corect sa nu generalizam atunci cand vorbim despre pozitia partidelor politice vizavi de problema avortului. Doctrina si politicile fiecarui partid politic se regasesc intr-un anumit curent de gandire. Astfel, de regula, invataturile gruparilor politice apropiate liberalismului sau socialismului abordeaza avortul in mod individualist. Exponentii respectivelor viziuni asupra persoanei si societatii considera ca a avorta este un drept. Acest drept, potrivit lor, ar rezulta din libertatea omului de a dispune de sine insusi. Este regretabil faptul ca aceste curente resping un adevar obiectiv, si anume ca omul devine persoana cu drepturi fundamentale chiar din momentul conceptiei, nu abia din cel al nasterii. Din clipa cand femeia ramane insarcinata, oricare ar fi stadiul sarcinii, ea nu mai dispune doar de ea insasi, ci ii revine o mare responsabilitate pentru fiinta zamislita in ea. Dreptul fundamental la viata trebuie sa-i fie garantat prin lege fiecarei fiinte umane odata concepute. Iar parintii copilului devin responsabili de viata si integritatea fizica si psihica a acestuia din momentul conceptiei. Deci observam cum anumite invataturi, speculand pe tema drepturilor omului si a ideii de libertate, inverseaza configuratia drepturilor si responsabilitatilor in cazul graviditatii. Printr-un joc de-a logica, jongland cu notiuni si cu valori, se ajunge la schimbarea dreptului la viata al copilului conceput, cu dreptul de a-l omori al mamei care, de fapt, este responsabila de viata acestuia.
In ce ne priveste, noi, crestin-democratii, recunoastem ca omul este cununa creatiei divine, si nu ultima masura a tuturor lucrurilor. Politicile noastre se intemeiaza pe viziunea crestina asupra omului, care este responsabil in fata lui Dumnezeu. Pana la o anumita etapa omul poarta raspundere in fata lui Dumnezeu si pentru destinul altei fiinte umane careia i-a dat viata. Chiar prin programul Partidului Popular Crestin-Democrat noi declaram ca avortul constituie un pacat capital si o crima impotriva vietii si a fiintei umane.
– De ce partidele politice nu fac o legatura intre avort, scaderea populatiei si scaderea economiei?
-Formularea intrebarii este excelenta, deoarece, pe langa aspectul moral al problemei, evoca si latura pragmatica a acesteia. Dumnezeu a instituit o ordine in lume si a intemeiat existenta pe legi grefate in fire. In masura respectarii ordinii respective, comportamentul uman este mai mult sau mai putin conform cu vointa Creatorului. Ceea ce ne fascineaza in opera legislativa a lui Dumnezeu este efectul aducator de bunastare al respectarii legilor divine, inclusiv in intelesul pamantesc al notiunii. Dumnezeu atunci cand ne obliga la ceva, ca si atunci cand ne interzice ceva, urmareste doar binele nostru. Noi, oamenii, fiind fiinte limitate in perceptie si intelegere, nu avem capacitatea sa constientizam deplin dragostea fara limite investita de Dumnezeu in relatia sa cu noi.
Situatia demografica a fiecarui stat se repercuteaza si asupra economiei. Societatea care inregistreaza o natalitate pozitiva este viguroasa si fecunda. Aceasta presupune ca cei care constituie varstele capabile de munca, adica segmentul care produce necesarul pentru viata din cadrul societatii, este destul de mare pentru a-i asigura si pe cei incapabili sa munceasca si sa produca bunuri (copii, batrani, infirmi etc.). Deci, societatea care admite si incurajeaza avortul, comite o crima impotriva vietii, care este darul lui Dumnezeu, si totodata se auto pedepseste, or, practicarea acestui pacat conduce la secarea fertilitatii natiunii, ii reduce capacitatea de dezvoltare si regenerare eficienta.
– De ce nu fac oamenii politici o legatura dintre avort si asa-zisa contraceptie (Contraceptia este inteleasa ca o metoda importanta de combatere a avortului si este principalul element din noua educatie care se face elevilor si studentilor)?
-Aceasta este o consecinta a altei erori si anume a ideii ca in perioada embrionara omul nu poate fi considerat persoana cu drepturi fundamentale. Autorii acestei dogme abominabile poarta raspundere pentru faptul ca au exclus fiintele cele mai inocente si cele mai incapabile sa se apere, de sub umbrela de protectie prin norme juridice seculare. Atat distrugerea embrionului prin metode contraceptive, precum si efectuarea avortului, constituie in esenta acelasi pacat – pruncuciderea. Deci, oamenii politici la care va referiti, constient sau inconstient, se ascund dupa convingerea iluzorie ca embrionul reprezinta doar un conglomerat de celule care nu face parte din categoria fiintelor individuale.
– De ce nu vad politicienii legatura dintre infertilitate la femei, care creste tot mai mult si fenomenul avortului si al contraceptiei? (Surse dintre specialistii cei mai importanti din Republica Moldova afirma in presa ca contraceptia este una din cauzele primordiale in scaderii fertilitatii cuplurilor (ziarul Flux 13.02.06))
– Unii politicieni vad aceasta legatura. Altii, din cauza ca nu sunt la o inaltime de dezvoltare intelectuala si morala suficienta, nu au cum sa-si dea seama de acest coraport. Dar cei mai periculosi sunt actorii politici, care promoveaza avortul si contraceptia ucigatoare de prunci, realizand totodata ca aceste practici afecteaza grav fertilitatea populatiei. Pentru noi, crestin-democratii, lipsirea intentionata de viata a embrionului, indiferent de forma si denumirea pe care fapta respectiva o capata, constituie un pacat capital si o crima impotriva vietii si a fiintei umane.
-De ce nu se intelege ca tratarea infertilitatii pe calea fertilizarii in vitro deschide calea catre industria de exploatare si manipulare a embrionului uman? Asta inseamna ca embrionii umani vor fi folositi nu numai pentru a veni in intampinarea femeilor care nu pot face copii ci si pentru a se face cercetari pe ei pentru imbunatatirea sanatatii oamenilor cu produse obtinute din embrionii umani. Iar aceste atitudini fac sa-i modifice omului, in mod fundamental, viziunea despre viata, il fac pe om sa se substituie lui Dumnezeu, dorind o sanatate perfecta si viata vesnica.
-Copilul aflat in stare embrionara, odata exclus din categoria fiintelor umane, este pus pe aceiasi treapta cu animalele, pe care se fac tot felul de experimente. Aceasta realitate dureroasa ne ilustreaza cu multa pregnanta cum Urechila (un eufemism popular pentru cuvantul „diavol”) isi bate joc de om prin mana omului, care a ales sa lupte sub stindardul celui rau. Sarcina noastra este sa luptam impotriva unor asemenea experimente.
-Care este parerea clasei politice despre eutanasie, despre suicidul asistat medical pentru oamenii bolnavi incurabili, in stadiu terminal de boala?
-Mai intai haideti sa nu vorbim despre clasa politica ca despre un detasament de soldatei de plumb, absolut identici, turnati din aceiasi bucata. Partidele politice se pozitioneaza diferit pe esichier. Politicienii de asemenea sunt foarte diferiti. Acestia difera ca pregatire intelectuala si ca dezvoltare spirituala. Motivatia de a se implica in politica de asemenea difera de la persoana la persoana. Deci, cand vorbim despre pareri, ii avem in vedere, eventual, pe crestin-democrati, liberali, socialisti, ecologisti, pe politicianul cutare sau deputatul cutare.
Crestin-democratii constituie singura familie politica care se opune deschis eutanasiei si asa-zisului suicid asistat medical, atat la nivel national, cat si pe plan international. Dreptul lipsirii de viata il are numai Cel care da viata, adica Dumnezeu. Tot ce iese din limitele acestei norme este crima si pacat, indiferent de justificarile aduse in sustinerea unor astfel de practici.
-Ce parere are clasa politica despre felul cum sunt tratati copiii cu handicap, pornind de la situatia celor din burta mamei pana la cei aflati la varsta maturitatii? In cazul copiilor nenascuti, presupusi a avea handicap, ei sunt condamnati de cele mai multe ori la moarte, prin avort dupa screening-ul prenatal.
-Omul de multe ori devine victima goanei dupa comoditate. Pe partea verso a acestei monede este imprimata fuga de responsabilitate. Impresia noastra este ca Dumnezeu admite ca unele dintre surorile si unii dintre fratii nostri sa se nasca cu infirmitati. Creatorul doreste, probabil, ca noi, cei sanatosi fizic, sa-i ingrijim pe cei neputinciosi, iar aceasta presupune manifestarea dragostei si curajului crestin, asumarea responsabilitatii si renuntarea la comoditate. Capabili sa se inroleze in acest gen de posturi sunt doar oamenii care se raporteaza la exemplul lui Iisus Hristos. Familiile si comunitatile sunt obligate sa-i primeasca in sanul lor pe cei care se nasc cu handicap si sa-i trateze cu toata dragostea. Daca Creatorul a decis sa le dea viata, ce drept avem noi, creaturile, sa statuam asupra hotararilor Suveranului Suprem?
-Credeti ca oamenii politici ar putea introduce o legislatie antiavort, de limitare a contraceptiei, de limitare a FIV(fertilizare in vitro), astfel incat sa nu se faca trafic de embrioni si cercetare in Moldova?
-O echipa politica compusa din oameni morali si constienti de responsabilitatea ce le revine, mai intai fata de Dumnezeu, iar mai apoi fata de natiune si familie, are la dispozitie toata motivatia si suportul doctrinar pentru a guverna statul, bazandu-si comportamentul pe valorile evanghelice. In acest caz ar trebui si eu sa va intreb, ce fac oamenii morali din societate pentru ca crestin-democratii sa preia carma statului si sa guverneze fara a se vedea nevoiti, din cauza unor conjuncturi politice create prin exercitiul democratic, sa favorizeze raul cel mai mic, in loc sa lucreze cu mainile libere pentru binele comun, arborand stindardul adevarurilor evanghelice?!
– Care este pozitia partidului dumneavoastra fata de degradarea familiei din Moldova?
-Inainte de a va oferi un raspuns nemijlocit la aceasta intrebare, va rog sa-mi permiteti sa fac o mica digresiune, care este pertinenta pentru tematica dialogului nostru si chiar se impune in acest cadru. In anul 1994 in procesul dezbaterilor pe marginea proiectului de Constitutie a Republicii Moldova, definitia familiei in textul legii supreme a trezit dezbateri aprinse in Parlament. Grupurile parlamentare ale agrarienilor (Partidul Democrat Agrar din Moldova) si socialistilor (Unitatea Socialista „Edinstvo”) au insistat la art. 48 alin. (2) asupra urmatoarei formule: „Familia se intemeiaza pe casatoria liber consimtita intre soti…”. Singurul grup parlamentar care s-a opus acestei formule a fost cel crestin-democrat (pe atunci Frontul Popular Crestin-Democrat, actualmente PPCD). Deputatii nostri au insistat ca in textul Constitutiei, la art. 48 alin. (2) sa fie prevazut ca „Familia se intemeiaza pe casatoria liber consimtita dintre barbat si femeie”. Trebuie sa va marturisesc ca lupta in jurul acestei formule a fost destul de apriga. Crestin-democratii s-au vazut nevoiti sa faca presiuni mari pentru a nu admite ca formula paguboasa si purtatoare de mari pericole – „intre soti” – sustinuta de celelalte formatiuni din Parlament, sa fie acceptata. Astazi, daca cineva ar incerca sa loveasca in familie prin operarea unor modificari in Codul Familiei, va trebui mai intai sa modifice Constitutia. Iar acest lucru practic este imposibil. Convingerea noastra este ca la timpul potrivit ne-am facut bine treaba ca oameni crestini. Aceasta mica victorie ne da sperante mari in alte realizari de succes in viitor.
Iar acum revin la intrebarea propriu-zisa. Familiile din Republica Moldova se confrunta in prezent cu o serie de probleme. Aceasta nu inseamna ca institutia familiei este incapabila sa le depaseasca. Ba dimpotriva. Totusi, din punctul nostru de vedere, sunt trei factori care astazi lovesc in chip sinistru in familie. Intai de toate as vrea sa ma refer la lipsa educatiei crestine in scoala. In perioada sovietica educatia religioasa a fost extirpata din sistemul de invatamant si nici pana in prezent nu s-a reusit repararea acestui mare handicap. In al doilea rand, efectele trecutului sovietic, care a lasat un vid spiritual in urma sa, se mai resimt si astazi. Materialismul marxist mai stapaneste si astazi multe minti si se resimte chiar in gandirea exponentilor generatiilor care afla despre URSS doar din auzite. In al treilea rand, voi mentiona ca situatia economica deplorabila de asemenea este un factor pe care nu-l putem trece cu vederea. Din cauza lipsei de finante, barbatii si femeile se vad nevoiti sa plece la munci negre peste hotare. Astfel se pierde legatura permanenta dintre copii si parinti, dintre sot si sotie. Aceasta legatura este un liant fundamental pentru trainicia unei familii, iar in lipsa acestuia, familiile, cu parere de rau, se destrama.