Consiliului Bisericesc si Social pe Probleme de Etica Biomedicala de pe langa Patriarhia Moscovei si a intregii Rusii si-a spus punctul de vedere privind problemele morale in legatura cu dezvoltarea tehnologiilor reproductive, intr-o declaratie data publicitatii pe 13 octombrie 1999. Redam mai jos, pe scurt, aceasta declaratie.

Donarea celulelor sexuale

Donarea de celule sexuale dilueaza bazele relatiilor de familie, deoarece presupune existenta „parintilor genetici” ai copilului, carora li se opun parintii „sociali”. Spre deosebire de adoptia de copii, care are motive milostive, cand parintii adoptivi implinesc lipsa de iubire si de ocrotire parinteasca, aceasta practica, dimpotriva, incurajeaza paternitatea si maternitatea anonima, care nu poarta – in mod deliberat – nici o raspundere in relatie cu cei care sunt „sange din sangele” lor. In afara de aceasta, anonimitatea donarii de celule sexuale deschide posibilitatea incestului genetic fara premeditare.

Mama-surogat

„Mama-surogat” (purtarea oului fecundat si apoi a fatului de catre o femeie, care, dupa nasterea copilului, da copilul „parintilor genetici”; este numita si mama-purtatoare), chiar si in cazurile in care aceasta procedura se face pe baze necomerciale, este impotriva firii si nepermisa din punct de vedere moral. In afara faptului ca o traumatizeaza pe mama, care poarta copilul, cat si pe copil, aceasta procedura ignora acea apropiere emotionala si sufleteasca profunda, care se stabileste intre mama si prunc, in timpul sarcinii, si poate provoca copilului o criza de identitate (care este adevarata mea mama?).

 Fecundarea extracorporala

Toate tipurile de fecundare extracorporala, inclusiv prelucrarea, conservarea si distrugerea deliberata a „embrionilor in surplus” reprezinta proceduri de nepermis din punct de vedere moral potrivit credintei ortodoxe. Anume pe recunoasterea embrionului uman, ca purtator al demnitatii umane se bazeaza evaluarea morala a avortului, care a fost condamnat dintotdeauna de catre Biserica Ortodoxa. Astazi, nu numai teologii, ci si multi oameni de stiinta sunt de acord cu faptul ca anume momentul fecundarii ovulului reprezinta un act unic supus unor schimbari calitative, care presupune inceputul vietii omului si formarea viitoarei personalitati a omului.

Avortul din cauza sexului copilului sau din cauza unei anomalii a copilului

Este imoral sa omori o fiinta umana conceputa din cauza ca parintilor nu le convine sexul copilului sau cand acesta are o anomalie innascuta.

Realizarea „drepturilor reproductive” pentru femeile singure cu ajutorul spermei donatorilor. Utilizarea tehnologiilor reproductive pentru persoanele de „orientare sexuala neconventionala”

Realizarea „drepturilor reproductive” pentru femeile singure cu utilizarea spermei de la donator incalca dreptul viitorului copil de a avea un tata. Utilizarea tehnologiilor reproductive pentru asigurarea acelorasi „drepturi reproductive” pentru persoanele „de orientare sexuala neconventionala” duce inevitabil la distrugerea legaturilor traditionale de familie. (Bioethics.orthodoxy.ru)

Leave a Reply