Declaratia Consiliului Bisericesc si Social pe Probleme de Etica Biomedicala al Bisericii Ortodoxe Ruse cu privire la consecintele negative ale finantarii de catre stat a metodelor de fertilizare artificiala 

Astazi, se fac incercari de a considera metodele de fertilizare artificiala, in special, fertilizarea extracorporala, ca un factor important de evitare a crizei demografice a tarii.

In Rusia, anual, au loc 1.700 astfel de operatii, insa eficacitatea lor este de doar 20%, adica aproximativ 300 de operatii au un rezultat pozitiv. In consecinta, influenta reala a practicarii fertilizarii extracorporale asupra situatiei demografice in tara noastra este extrem de mica, chiar daca numarul acestor operatii ar creste de cateva ori. In acelasi timp, este foarte perceptibil riscul aplicarii acestei metode in ceea ce priveste consecintele reale negative pentru populatie.

In primul rand, procedura fertilizarii extracorporale poarta in sine un potential distrugator pentru familia traditionala, deoarece ea poate fi facuta cu utilizarea spermei si ovulelor donate, ceea ce deschide calea legalizarii familiilor incomplete  si realizarea asa-numitelor drepturi ale femeilor singure si ale barbatilor singuri, permitandu-le sa aiba copii in afara casatoriei. Utilizarea fertilizarii extracorporale da posibilitate homosexualilor (femei si barbati) sa aiba copii, dupa care sa-i educe in „casatorii” homosexuale.Nota negativa morala a acestei situatii este evidenta.

In al doilea rand, aceasta procedura prevede distrugerea unui mare numar de embrioni umani. Potrivit metodei de fertilizare extracorporala, 7-8 ovule sunt fertilizate in vitro (in eprubeta), 3-4 embrioni sunt implantati in uterul femeii si, in cazul supravietuirii tuturor, doi sau trei din embrionii „in surplus” sunt distrusi la cateva saptamani de la implantare. Embrionii care nu au fost implantati sunt  fie distrusi, fie sunt congelati, fie sunt folositi ca „material uman de experimentare”pentru diverse manipulari medico-biologice. Daca luam in calcul faptul ca doar o operatie din 5 reuseste, devine limpede ca, la un copil nascut prin metoda fertilizarii extracorporale, 40 de embrioni sunt distrusi.

In legatura cu aceasta, mai trebuie sa retinem ca toti embrionii creati ca urmare a fertilizarii extracorporale sunt vieti umane aflate la inceputul dezvoltarii. Distrugerea sau utilizarea embrionilor in scop stiintific, industrial sau in orice alt scop utilitar reprezinta un atentat ilegal la viata umana, adica omucidere.

Argumentele detaliate ale inadmisibilitatii metodelor fertilizarii artificiale extracorporale au fost  precizate in lucrarea Bazele conceptiei sociale a Bisericii Ortodoxe Ruse (Основы социальной концепции Русской Православной Церкви, 2000) si in Declaratia  Comitetului Bisericesc si Social pentru Etica Biomedicala „Despre problemele morale in legatiura cu dezvoltarea „noilor tehnologii reproductive”.

Pe baza celor spuse mai sus presupunem ca atat realizarea fertilizarii extracorporale, cat si finantarea de catre stat a acestor metode ar fi posibila doar prin existenta unei legi care ar prevedea:

1) aplicarea metodelor de fertilizare extracorporala fara distrugerea embrionilor umani „supranumerari” sau „in surplus”;

2) utilizarea metodei de fertilizare extracoroporala exclusiv pentru cuplurile casatorite, cu acordul lor informat obligatoriu, care sa includa si posibilele complicatii in ceea ce priveste sanatatea copiilor din cauza utilizarii acestei proceduri;

3) utilizarea metodelor de fertilizare extracorporala numai in prezenta unei concluzii medicale privind infertilitatea sotiei sau sotului.

Comitetul Bisericesc si Social pentru Etica Biomedicala de pe lana Patriarhia Moscovei considera inacceptabila finantarea de la bugetul statului a metodelor de fertilizare extracorporala, in absenta respectarii conditiilor enumerate mai sus.

In scopul imbunatatirii reale a situatiei demografice din Rusia, ar fi mai eficient ca resursele, pe care statul, astazi, e gata sa le aloce finantarii metodelor fertilizarii extracorporale, sa le indrepte nu spre raspandirea acetei metode indoielnice din punct de vedere etic, ci spre prevenirea avorturilor. Daca o astfel de redistribuire a mijloacelor guvernamentale ar permite reducerea numarului avorturilor macar cu 10%, aceasta ar asigura pastrarea a 200.000 de vieti omenesti anual. ( www.bioethics.orthodoxy.ru, 11 decembrie 2007)

Alte declaratii ale acestui consiliu sunt: Declaratia despre medicina populara si vindecare, Declaratia despre neacceptarea utilizarii in medicina a celulelor stem embrionare,  Declaratia despre inaceptabilitatea utilizarii tesutului embrionar,  Declaratia cu privire la punctul de vedere ortodox asupra vaccinarilor, Despre probleme etice ale psihoterapiei si psihiatriei modrene.

Leave a Reply